Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vzpomínky na Londýn - HMS BELFAST

Druhá z mých vzpomínek na Londýn, když jsme už u těch lodí, musí zákonitě patřit válečné lodi HMS Belfast. Ta mne vlastně uvítala v Londýně a byla první "pamětihodností", kterou jsem si prolezl :-) Doslova.

Hned druhý den, co jsem byl v Londýně, jsem vyrazil do města. O mém druhém dni v Londýně si můžete přečíst zde: https://busdrivercz.blogspot.com/2018/06/druhy-den-v-londyne-no-tak-jsi-mne-teda.html

Byl jsem natěšený vidět z Londýna něco víc než ten ošuntělý hotel, ve kterém jsem přespal... a kupodivu se ráno i vzbudil, (po takové noci člověk chápe úsloví, že každé ráno se člověk znovu rodí), a vyrazil jsem na metro. Vystoupil jsem na stanici "Monument", vylezl z podzemky na ulici a nadechl se. Londýn. Asi minutu stojím, vnímám si tu atmosféru a crr... telefon. Dalších cca 15 minut jsem strávil telefonováním na všechny světové strany, že jsem v pořádku, živý atd. atd.

Roadmaster

Položil jsem telefon, abych ho vzápětí zvedl znovu. Tentokrát přepnout rychle na foťák. Vždyť kolem projíždí zrovna starý londýnský autobus Roadmaster!!! Co je větší londýnská ikona, než tohle... No, alespoň pro mne. A z představy, že za pár dní budu sám řídit jejich modernější kolegy, se mi rozbušilo sdrce.

Rozhlédl jsem se. Vlevo, mezi domy, vyčníval Monument (Monument to the Great Fire of London). Je to jedna z londýnských pamětihodností. Byl postavený na památku, respektivě připomínku Velkého londýnského požáru, který vypukl v roce 1666. Výška památníku 62m je dána vzdáleností místa, kde je postaven, od místa, kde v obchodě královského pekaře Farynora požár vypukl. Více Wikipedie.
 
 Protože jsem měl namířeno k Tower Bridge, věděl jsem, že musím z kopce. Tak jsem prošel kolem Monumentu a pokračoval ulicí dolů k mostu. No, London Bridge to byl, ale jiný, než na který jsem myslel, že dojdu. A to bylo dobře. Jakmile jsem to tiž vešel na most, otevřel se mi úžasný výhled...

a jakmile jsem otočil hlavu doleva, měl jsem výhled na Tower Bridge jako na dlani:

a vlevo před ním jsem si hned všiml obrovské válečné lodi. Tak to jsem zatím viděl jen v televizi. Co mne taky v Anglii fascinovalo a někde jsem to už psal, je ta jejich "posedlost" bezpečností. No, po jejich zkušenostech (a zrovna třeba na tomhle mostě) není divu. Ale třeba to, že u jakékoli vodní plochy, ať už se jedná o řeku, jezero či malý rybníček je umístěno záchranné kolo. V metru jsou schránky na AED - resuscitační přístroje. U nás je vozí jen sanitky, policisté a jsou třeba na vrátnicích velkých podniků. 

Stejně jako povinnost nosit výstražné vesty.... 

No, ale to jsem odbočil... Došel jsem na konec mostu a ocitl se na místě, kde 3. června 2018 došlo k teroristickému útoku. Aby se to nemohlo opakovat, jsou na všech mostech instalovány betonové zátarasy oddělující vozovku od chodníků.

Zaváhal jsem u mrakodarpu The Shard. To je ta obrovská špičatá budova. Nahoře je vyhlídka a říkal jsem si, že to musí být úžasné. Nicméně mi bylo líto peněz, vstupné 30 liber bylo trochu nad můj rozpočet, kterého jsem se chtěl zbavit :-) Nicméně, když byly v Londýně na návštěvě moje dcery, přece jen jsme se tam podívali a to i díky London Pass.

Teď jsem si to nechal zajít a ťapal dál směrem k Tower Bridge. No... a vyšel u HMS Belfast. Vstupné 17 liber. To už jsem neodolal. Koupil jsem si vstupenku. V pokladně se ptali, odkud jsem, aby mi nabídli elektronického průvodce v mém jazyce. To je taková ta bedýnka na krk, co na vás žvatlá rozumy. Řekl jsem, že z České republiky. Paní se mi omluvila, že češtinu nemají. Asi takové to: "Nemluvím řečí tvého kmene, vrať se do pralesa, odkud jsi vylezl :-)

Nu, což... provedu se sám :-) Po lodním můstku jsem vkročil na palubu. To zní úžasně, co? Vkročil na palubu. Člověku se vybavují dobrodružné příběhy. 

HMS Belfast byla jednou z lodí, která se účastnila bojů v Den D. A vy vejdete do jejích útrob (mimochodem, ta loď má 5 pater plus lodní nástavby a nevíte kam koukat dřív. Tam je prostě všechno. Toalety, umývárny a tak, to je asi logické, ale truhlářské a kovoobráběcí dílny, operační sál, prádelna, vězení, kaple, místnost, odkud se vysílala hudba, takové lodní rádio, knihovna, pekárna, zubařská ordinace (s autentickými zvuky :-) ) 

Fascinují vás detaily... deska s informacemi, co má námořník dělat, když ho přepadne depka, opatření proti šikaně, bedny s dýchacími maskami, 

Co je důležité zmínit je pohyb po lodi. Nejčastěji prolézáte úzskými průlezy a stoupáte či slézáte po kovových, vcelku příkrých schodištích. Takže nic moc prohlídka pro pohybově postižené osoby. Bacha na to při plánování. No a pak se dostanete do strojoven, motorových hal, k torpédovým komorám... všude trubek, budíků, páček a hejblátek, nevíte na co koukat dřív.

Když se vynoříte zpátky v palubních nástavbách, v kapitánské kajutě a na můstku, dostanete se nakonec na palubu k dělům, radarům, kulometům, signálním světlometům, kotvám a kotevním řetězům... podívaná pro každého kluka.

Pak projdete kolem nábojových komor a skladů munice, přes prostory pro posádku a například i kolem zmiňovaného vězení a nakonec se dostanete do výchozího bodu. No, nebýt toho, že jsem musel skočit na autobus a dostat se ještě do agentury, asi bych se tam procházel ještě dneska.

Nafotil jsem tam asi milon fotek, které najdete tady: https://africzan.rajce.idnes.cz/HMS_Belfast/

 

Oficiální webové stránky HMS Belfast: https://www.iwm.org.uk/visits/hms-belfast, součásti Imperial War Museum

Článek na Wikipedii o HMS Belfast: https://cs.wikipedia.org/wiki/HMS_Belfast_(C35)

Úryvek: HMS Belfast (C35) byl lehký křižník podtřídy Edinburgh třídy Town britského válečného námořnictva – Royal Navy. Byl nejtěžším britským lehkým křižníkem, který se zapojil do bojů druhé světové války. V současné době je zakotven na řece Temži poblíž Tower Bridge a slouží jako muzeum. 

 

Autor: Tomáš Jíra | středa 15.3.2023 11:19 | karma článku: 10,01 | přečteno: 170x
  • Další články autora

Tomáš Jíra

Vzpomínky na Londýn - CUTTY SARK

Měl jsem volno a naplánoval si výlet do Námořního muzea. Cestou z něj jsem si vyšel nahoru na nultý poledník Greenwich a odtud jsem uviděl Cutty Sark. Tak jsem ji nemohl minout. Takovou loď...

11.3.2023 v 11:27 | Karma: 8,51 | Přečteno: 211x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 2
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 190x
BusDriverCZ - Ze života za volantem autobusu... z Londýna až do Prahy. Blog pro všechny fanoušky a milovníky autobusů. https://www.facebook.com/busdrivercz